Vi trækker brystguide App'en tilbage

Aleris-Hamlet Hospitaler lancerede i mandags en app, der viser, hvordan man vil se ud med større bryster. App'en er en mindre del, af kampagnen Brystakademiet. Den omstridte app, som er blevet hentet mere end 25.000 gange, men trækkes nu tilbage som resultat af de seneste dages reaktioner.

App’en var tænkt som en gimmick i en større kampagne, der skal sætte fokus på, hvor vigtig grundig overvejelse, god rådgivning og høj kvalitet er i forbindelse med brystforstørrende operationer. Initiativet henvender sig især til yngre kvinder – en målgruppe, som er svær at komme i kontakt med gennem de traditionelle kanaler,udtaler Nis Alstrup, administrerende direktør for Aleris-Hamlet Hospitaler, der er Danmarks største udbyder af brystforstørrende operationer.

Aleris Hamlet Hospitaler oplever, at brystforstørrende operationer bliver stadig mere populære blandt unge kvinder, og at vejen fra tanke til handling er blevet kortere. Samtidig har der været eksempler på udbydere, der har brugt implantater af tvivlsom kvalitet og tilbudt lavere priser ved hurtig handel.

Vi tager kraftigt afstand fra impulskøb og at gå på kompromis med rådgivning og kvalitet, når det gælder kosmetisk kirurgi. Derfor har vi lanceret flere tiltag, der har til formål at sikre bedre information om brystforstørrende operationer og hjælpe især unge kvinder til at træffe det valg, der er rigtigt for dem i længden, siger Nis Alstrup.

Som følge af de seneste dages reaktioner trækkes et af tiltagene, app’en Brystguiden, nu tilbage.

Vi var fra starten klar over, at Brystguiden er et initiativ med kant; men app’en har tiltrukket langt større opmærksomhed, end vi regnede med. Dels ligger Brystguiden med over 10.000 downloads på en andenplads i App Store, og dels har den mødt voldsommere kritik end forventet. Da en del tydeligvis er blevet stødt, har vi besluttet at trække applikationen tilbage, forklarer Nis Alstrup.

Kampagnens primære element – Facebook-siden Brystakademiet – fortsætter som hidtil. Brystakademiet er kampagnens hovedelement, hvor interesserede kan finde information om brystoperationer. De seneste dage har Facebook-gruppen fået mange nye medlemmer, og initiativet er blevet godt modtaget af kvinder i målgruppen, som efterspørger yderligere information. Det gælder eksempelvis tjeklisten med forslag til spørgsmål, man kan stille plastikkirurgen ved en forundersøgelse, inden der tages stilling til operation, slutter Nis Alstrup.

Brystakademiet kan besøges på www.brystakademiet.dk

Til toppen af siden