Minimér præstationsangst over eksamen: Her er psykologens bedste råd

Flere piger end tidligere lider af overdreven præstationsangst og med højsæson for eksaminer, er der lige nu ekstra pres. Læs herunder, hvilke råd chefpsykologen giver til ramte piger.

Der bliver svedt i mere end en forstand i denne eksamensperiode, og desværre bliver eksamenspresset for mange unge piger til en præstationsangst, der kommer til at styre en stor del af livet. De såkaldte 12-talspiger, der er så meget fokus på for tiden, har det som succeskriterie altid at yde det maksimale i alle livets aspekter.

Ifølge chefpsykolog Annette Gaard fra Aleris-Hamlet Hospitaler, der er landets største private sundhedsudbyder, er det vigtigt, at de unge piger lærer at tackle angsten, fordi det senere i livet kan blive et problem altid at skulle leve op til tårnhøje krav, ligegyldig hvad de er involveret i.

– Vi har et stort problem i samfundet, fordi mange unge i dag har et usundt forhold til de krav, de stiller til sig selv. Hvorfor samfundet er blevet på den måde, er der ikke nogen endegyldig forklaring på, men ikke desto mindre er der i dag et ydre samfundspres, herunder adgangskravene til de højere uddannelser, hvorfor forventningerne til den enkelte er tårnhøje, forklarer hun.

Læs chefpsykologens tre gode råd til at håndtere og undgå præstationsangst/stress herunder:

1) Tal om det! Det hjælper at få sat nogle ord på det, du frygter og høre lidt om, hvordan andre tackler samme problem. Tal med familie og venner, så de ved at du aktuelt føler dig presset. Tag et par samtaler med en psykolog, som kan hjælpe med at få normaliseret din oplevelse og angst for ikke at slå til, samt kan hjælpe dig med håndtere angsten, når den banker på. Det lyder måske lidt simpelt, men vi er generelt ikke gode til at tale åbent om vores angst for ikke at slå til, fordi det kan opfattes som en svaghed.

2) Ordsproget en sund sjæl i et sundt legeme er meget rammende, når vi taler om fx angst. Vi ved efterhånden mere og mere om, hvilke positive indvirkninger, det har på psyken, at man er fysisk aktiv. Hvis du har præstationsangst, er det derfor meget vigtigt, at du strukturerer din hverdag, så der er pauser lagt ind med lettere fysiske aktiviteter og rigtigt gerne ude i det fri. Det hjælper både på humøret, indlæringen og koncentrationen.

3) Giv dig plads til at være uperfekt. Accepter at du ikke altid kan yde 100%, og at mindre kan gøre det. Det kan lyde banalt, men kan være svært. Specifikt i eksamensperioden er det vigtigt, at du giver dig selv lov til at opleve, at det er en svær periode, hvor pres og nervøsitet er en naturlig følge.

Annette Gaard kan ikke komme med en entydig forklaring på, hvorfor det i større grad er piger, der bliver ramt. En del af forklaringen er dog nok, at pigerne er meget ambitiøse med deres studier, hvor flere drenge er engagerede i praktiske fag med mindre fokus på specifikke præstationskrav.

Aarhus Kommune har for nylig taget konsekvensen af karakterræset og indført et forsøg med karakterfrie skoler for at minimere stress og præstationsangst hos eleverne.

Til toppen af siden