Sådan undgår du rygskader ved havearbejde

Sådan undgår du rygskader

Karsten Thomsen, der er speciallæge i rygkirurgi hos Aleris-Hamlet Hospitaler, kommer herunder med en række gode råd til, hvordan man undgår alvorlige rygproblemer ved havearbejdet.

Ukrudt har gode kår på denne tid, og danskere rundt om i parcelhushaverne gør ihærdige forsøg på at holde de uønskede vækster i skak. Ofte resulterer anstrengelserne i flere dage med ømhed i ryggen. Men kan det undgås? Og hvordan passer man egentlig bedst på sin ryg, når man er i haven? Det har Karsten Thomsen, specialeansvarlig overlæge for rygkirurgien hos Aleris-Hamlet Hospitaler, en række bud på.

– Det er vigtigt at pointere, at risikoen for alvorlige rygskader er langt mindre end de fysiske og psykiske fordele ved havearbejde. Men når det er sagt, er det naturligvis stadig vigtigt at tage en række forholdsregler, så havearbejdet ikke ender i langvarige rygproblemer, forklarer Karsten Thomsen og fortsætter:

– Man må ikke blive for ambitiøs i sit havearbejde. Det gælder både den tid, man bruger, men også de enkelte opgaver, som man skal klare. Hvis man ikke er i den bedste form, er det en god idé at holde pauser undervejs og tænke opgaven igennem, mens tunge og akavede løft skal minimeres. Især hvis man ikke er stærk fysisk. Faktisk opstår størstedelen af de permanente rygproblemer ikke ved langvarigt arbejde, men ved pludselig overbelastning.

Det er vigtigt at anskaffe og bruge de hjælpemidler, der findes til havearbejde. Eksempelvis sækkevogn, redskaber med lange skafter og en pude til knæene, når man luger ukrudt, så arbejdsstillingen bliver så behagelig som muligt.

'Udstrålende' smerte er farlig

Det er helt normalt at blive en smule øm i ryggen, når den pludselig bestiller noget. Mange er vant til at bevæge sig minimalt, så derfor er det naturligt med trætte og ømme muskler efter en weekend i haven.

– Hvis man oplever en stærk smerte, der vandrer fra nakken til skulderen og armene eller fra lænden til balderne og benene, skal man dog være opmærksom, da det kan være tegn på et alvorligt rygproblem, forklarer speciallægen.

Ved udstrålende smerter i kroppen anbefaler Karsten Thomsen, at man forholder sig helt rolig. Ved almindelig øm ryg er det derimod en fordel at komme i gang med at bruge kroppen igen. Dog uden at belaste ryggen for meget.

– Jo mere smerte der er ud i en arm eller ned i et ben, jo mere skal man reagere på det og nedsætte aktiviteten. Hvis det er en meget intens smerte eller hvis der er nedsat kraft i armen eller i benet skal man søge læge. Langt de fleste rygskader kan afhjælpes med korrekt genoptræning, men hjælper dette ikke, må man vurdere, om tilstanden kan forbedres med en operation, slutter Karsten Thomsen.

Til toppen af siden