Sådan undgår du skader på skiferien

Vil du have det maksimale ud af din skitur, skal du forberede kroppen, inden du kaster dig ned ad pisterne. Aleris-Hamlets fysioterapeut Christian Rosenberg giver gode råd til skiferien.

Ud af de omkring 500.000 danskere, der hvert år drager mod tyndere luftlag, stejle pister og sneklædte bjergtinder, vender næsten 6.000 tilbage fra skiferien med skader.

Der er 3 ting, som du selv kan gøre for at minimere risikoen for skiskader, forklarer Aleris-Hamlets fysioterapeut Christian Rosenberg, der hvert år hjælper hundredvis af patienter, der er kommet galt af sted på skiferien:

1) Fysisk træning før ferien

2) Korrekt tilpasset udstyr 

3) Ansvarlig adfærd på løjpen

Fysisk træning

Langt de fleste skader sker, når skiløberne bliver trætte og udmattede, hvilket betyder mange skader sidst på formiddagen og sidst på eftermiddagen. Det er derfor meget vigtigt, at du træner både styrke, udholdenhed og balance inden skiferien. Stærkere muskler beskytter samtidig leddene under et styrt, så skaden kan reduceres til fx et forvredet knæ i stedet for et overrevet korsbånd. Husk også at holde de fornødne pauser i løbet af dagen.

Jeg anbefaler derfor, at du starter et 3 måneders skitræningsprogram med 20 minutters styrke- og balancetræning hver anden dag samt 1 times udholdenhedstræning om ugen. Når du er afsted, så husk at varme op inden skiløbet. 

Korrekt tilpasset udstyr

Ift. udstyr er det vigtigste, at skibindinger er indstillet korrekt, så skiene falder af ved styrt. Hellere miste en ski end få korsbåndet revet over.

Derudover er stropperne på skistavene ofte skyld i skader på tommelfingre, håndled og skuldre, hvis skistaven sidder fast i sneen. Drop derfor stropperne eller brug skistave med selvudløserstropper.

Ansvarlig adfærd på løjpen

Men uanset hvor meget du træner, kan skaden opstå alligevel. Rigtig mange sammenstødsulykker sker pga. uopmærksomhed og uansvarlig adfærd. 

Hvis uheldet er ude

Hvis uheldet er ude, skal du benytte de normale skadesprincipper, som i CRIME:

  • Compression
  • Rest
  • Ice
  • Mobilization
  • Elevation

Det er en god ide at have et elastikbind og en plasticpose med i lommen, som du kan fylde med sne og nedkøle skaden.

For yderligere information kontakt venligst:

Pressekoordinator Birgitte Hoffmann
Tlf. +45 2968 7665
Mail: birgitte.hoffmann@aleris-hamlet.dk

Til toppen af siden