Lider du af stress?

De fleste af os oplever stress-symptomer på et eller andet tidspunkt. Det skønnes, at ca. 20 % har stress-symptomer, og det er i højere grad kvinder end mænd.

Kontakt mig for tidsbestilling

Eller ring til os på 7020 2624

Stress er kroppens reaktion på en belastning. Den tjener til at beskytte kroppen. Kortvarig stress kan medvirke til, at man klarer sig bedre i en given situation, mens længerevarende stress kan være skadelig og medfører både fysiske og psykiske sygdomme. Det kan betyde, at man udvikler depression, angst, misbrug og fysiske sygdomme i form af forhøjet blodtryk, åreforkalkning, blodpropper og migræne.

Årsager til stress

Man kan udvikle stress, når man er udsat for en belastende situation, som man ikke ser sig i stand til at komme ud af. Derudover afgør ens personlige sårbarhed risikoen for at udvikle stress-symptomer.

Når man er stresset, sker der nogle biologiske forandringer. Der sker nogle ændringer i hormonerne(kortisol og noradrenalin) og neurotransmitter( serotonin) balancen, som angiveligt har en betydning i forhold til de symptomer, man udvikler.

Symptomer på stress

Symptomer på stress kan være fysiske, psykiske og adfærdsmæssige. De psykiske symptomer på stress kan være:

  • En følelese af ikke at kunne overkomme tingene
  • Hukommelses- og koncentrationsbesvær
  • Irritabel og humørsvingninger
  • Rastløs, tristhed
  • Skyldfølelse
  • Angstanfald

De fysiske symptomer på stress kan være:

  • Søvnproblemer
  • Ændrede spisevaner
  • Hovedpine
  • Maveproblemer
  • Smerter i nakke, skuldre og muskler
  • Hjertebanken, svedtendens og svimmelhed
  • Lydoverfølsomhed
  • Manglende sexlyst
  • Menstruationsforstyrrelser

Følgende ændringer i adfærden kan være tegn på stress:

  • Springer pauser over
  • Indtager mere alkohol, medicin, kaffe og cigaretter end man plejer
  • Fravælger socialt samvær med venner og familie
  • Mangler overblik
  • Arbejder mere men udretter mindre
  • Øget sygefravær

Behandling af stress

Hvis man har udviklet stress, er det vigtigt at identificere belastningen, så de belastende omstændigheder kan ændres eller fjernes. Det kan være nødvendigt i en kortere periode at tage det med ro.

Hvis der forsat er symptomer, bør man kontakte lægen, da der er risiko for, at man har udviklet en depression eller angsttilstand. Disse skal behandles med antidepressiv medicin og / eller samtaleterapi.

Hvad kan du selv gøre?

Det er vigtigt at undgå situationer, som er belastende. Hvis man lærer sine stress-symptomer at kende, har man mulighed for at handle, inden det bliver for udtalt.

Man kan gøre sig så modstandsdygtig som muligt ved at være i god form, spise sund kost, få regelmæssig søvn og ikke indtage alkohol ved øget stress
Forsøg at håndtere stressede situationer ved at give udtryk for, at de er belastende og i samarbejde med andre forsøge at ændre dem

  • Vær realistisk omkring hvad du kan nå
  • Hvis du er belastet på ét område, så sørg for at det fungerer på andre
  • Tag imod omsorg fra andre
  • Lad være med at kæmpe kampe du ikke kan vinde, accepter det uundgålige
Til toppen af siden