Er du ramt af stress?

Vores psykologer kan hjælpe dig på fode igen, hvis du er ramt af stress. Du får nye, gode vaner, så du igen kan få trivsel og balance tilbage i hverdagen, på job og hjemme

Kontakt os

Hele landet

Der stilles store krav på mange fronter, oftest ikke mindst fra dig selv, og mange mennesker oplever i stigende grad at være stresset i dagligdagen og arbejdslivet.

Hvad er stress?

Stress er kroppens reaktion på en følelsesmæssig belastning, der kan være forårsaget af både fysiske og psykiske udfordringer i livet. Følelsen af at være stresset kan ramme mange mennesker i alle aldre og samfundsklasser, og det skønnes, at ca. 20 % har stress symptomer.

Hvorfor bliver man stresset?

Stress er en tilstand, som kan opstå kortvarigt i travle eller hårde perioder, men det kan også være længerevarende og tage overhånd. Den kortvarige følelse af at være presset kan være nyttig og få dig til at præstere bedre til en eksamen eller på arbejdet.

Vi er skabt til at kunne klare fysiske og psykiske belastninger, og vi kan derfor godt i kortere perioder håndtere at være presset, når bare der også er tider, hvor travlheden afløses af hvile og aktiviteter, der giver glæde og mening i livet.

Er du derimod udsat for stressbelastning gennem en længere periode, kan det til gengæld gå ud over din præstationsevne og medføre både fysiske og psykiske sygdomme. Bliver der ikke taget hånd om stress i tide, er der en risiko for, at man udvikler depression, angst, misbrug eller fysiske sygdomme i form af forhøjet blodtryk, åreforkalkning, blodpropper og migræne.

Symptomer på stress

Symptomer på stress kan være fysiske, psykiske og adfærdsmæssige.

De psykiske symptomer på stress kan være:

  • En følelse af ikke at kunne overkomme tingene
  • Hukommelses- og koncentrationsbesvær
  • Irritabel og humørsvingninger
  • Rastløs og trist
  • Skyldfølelse
  • Angstanfald og nervøsitet
  • Mangel på energi og entusiasme

De fysiske symptomer på stress kan være:

  • Træthed
  • Søvnproblemer
  • Ændrede spisevaner
  • Hovedpine / migræne
  • Maveproblemer
  • Smerter i nakke, skuldre og muskler
  • Hjertebanken, svedtendens og svimmelhed
  • Lydoverfølsomhed
  • Manglende sexlyst
  • Menstruationsforstyrrelser

Følgende ændringer i adfærden kan være tegn på stress:

  • Springer pauser over
  • Indtager mere alkohol, medicin, kaffe og cigaretter end man plejer
  • Fravælger socialt samvær med venner og familie
  • Mangler overblik
  • Arbejder mere men udretter mindre
  • Øget sygefravær

Psykologens hjælp til stress

Kan du nikke genkendelse til nogle af symptomerne, er du måske ramt af stress? Et forløb så tidligt som muligt hos en af vores psykologer kan sikre, at din stress håndteres, før den kommer ud af kontrol.

Psykologen hjælper dig med at finde indre og ydre årsager til dine stress symptomer, og du får nye, gode stressreducerende vaner, så du kan få trivsel og balance tilbage i hverdagen, på job og hjemme.

Hvad kan du selv gøre?

Det er vigtigt at undgå situationer, som er belastende. Hvis du lærer dine stress symptomer at kende, har du mulighed for at handle, inden det bliver for udtalt.

Du kan også forebygge stress ved at være i god form, spise sund kost, få regelmæssig søvn og ikke indtage alkohol ved øget stress.

Forsøg at håndtere stressede situationer ved at give udtryk for, at de er belastende og i samarbejde med andre forsøge at ændre dem.

  • Vær realistisk omkring hvad du kan nå
  • Hvis du er belastet på ét område, så sørg for at det fungerer på andre
  • Tag imod omsorg fra andre
  • Lad være med at kæmpe kampe du ikke kan vinde, accepter det uundgåelige
Til toppen af siden