Ny smertebehandling af rygpatienter virker
Med individuel smertebehandling af rygopererede patienter har man på Aleris været i stand til at reducere antallet af ekstra indlæggelsesdøgn grundet smerter og kvalme fra 13 % til 3%.
Både internationalt og nationalt har man det sidste årti været meget fokuseret på at standardisere smertebehandling efter kirurgi. Det har været et løft for smertebehandlingen, der tidligere var mere tilfældig og afhængig af den enkelte læge.
Ikke en homogen patientgruppe
Forskning viser, at ca. 80% af alle operationspatienter har god gavn af en standardiseret smertepakke. De sidste 20% er enten ikke tilstrækkeligt smertedækket eller har bivirkninger til medicinen.
Rygkirurgiske patienter havner ofte i sidstnævnte pulje, da det er en meget uhomogen patientgruppe, der spænder fra unge under uddannelse til ældre medborgere, som kan være svækkede af anden sygdom. En del patienter har tillige kroniske smerter.
”Smertemæssigt har rygpatienter vidt forskelligt udgangspunkt, og mange af dem har allerede både gode og dårlige erfaringer med smertemedicin. Det kalder på en mere individualiseret tilgang til smertebehandlingen”, siger specialeansvarlig overlæge i rygkirurgi, dr. med. Karsten Thomsen.
Ny, unik medicineringstilgang
På den baggrund iværksatte rygkirurger og anæstesilæger på Aleris i Søborg et klinisk kvalitetsprojekt, som skulle kortlægge, om en individualiseret smertebehandling af rygopererede patienter kunne give en bedre behandlingskvalitet og dermed reducere oplevet smerte og antallet af ekstra indlæggelsesdage, som er nogle af vores vigtige kvalitetsmål.
Ved projektets start havde 13% af rygpatienterne en forlænget indlæggelse alene grundet smerter og/ eller bivirkninger til medicinen. Dette tal stemmer godt overens med de 20%, som er kendt fra forskningen.
En unik, individbaseret medicineringstilgang blev udviklet til formålet. Tankegangen bag de nye, individuelle medicinpakker er at bibeholde den basale medicin standardiseret, mens de stærkere specielle lægemidler skal ordineres efter en individuel vurdering i tæt samarbejde mellem patient og anæstesilægen.
Fokus på helheden
”Det er ikke muligt nøjagtigt at forudse, hvem der kan have glæde af en individualiseret smertepakke, så vi er nødt til at gå systematisk til værks. Der er brug for at se helheden og tage udgangspunkt i patientens egne erfaringer, når vi tilrettelægger smertebehandlingen”, forklarer specialeansvarlig overlæge for anæstesien Carsten Tollund.
Den individuelle smertebehandling bliver derfor planlagt ud fra:
1) Grundig samtale og forventningsafstemning
Anæstesilægen taler inden operationen med patienten om tidligere erfaringer med medicin og andre operationer. Har patienten dårlige erfaringer med nødvendige præparater fx morfinstoffer, kan løsningen være nogle dage med fast kvalmestillende. Dosis af de stærkere smertestillende midler justeres ligeledes i forhold til alder, legemsvægt og tidligere erfaringer.
Der ses også på smertens karakter, når der træffes beslutning om behandling. Der spørges ind til psykiske udfordringer og angst for ikke at blive rask.
Endelig tages der højde for medicinering af andre sygdomme.
2) Grundig planlægning og forberedelse
Patienten får en grundig information om forventninger til smerter, så man undgår angst for, at noget er gået galt. Vi sætter samtidig doseringen af den vanlige smertestillende medicin i system, så den virker hele døgnet. Eventuel forebyggelse af kvalme og andre bivirkninger opstartes.
3) Timing af medicin efter operationen
Vi arbejder målrettet med at gå tidligere til værks, hvis der er flere smerter end forventet,
idet anæstesilægen går ”akut” smertestuegang ved høj smertescore, flere ekstra doser eller ved svimmelhed, kvalme eller andre bivirkninger. Her vurderes, om der er tale om komplikationer, underdosering eller behov for anden type medicin.
4) Patientinformation
Vi lægger stor vægt på den beroligende samtale, som forklarer om smertemekanismer efter en operation, så patienten forstår, at nerven bliver irriteret efter selve indgrebet, og det derfor ikke er unormalt, at smerterne forværres på kort sigt.
5) Opfølgende opringning af lægen
Nogle gange er det en fordel for patienten at komme hjem i vante rammer, selv om der er smerter. Her gør vi meget ud af at informere om, hvordan smerten kan håndteres i hjemmet. En forudsætning er selvfølgelig, at der er hjælp i hjemmet, og at det vurderes lægeligt og plejemæssigt forsvarligt. Patienter, som har oplevet mange smerter, tilbydes telefonisk opfølgning af anæstesilægen dagen efter udskrivelsen. Det skaber tryghed for at komme hjem. Vi signalerer hermed også, at alt går, som vi forventer.
Stor succes med individualiseret medicin
Projektet har været en stor succes og har vist, at hvis vi bruger en mere individualiseret tilgang til smertebehandling, kan vi øge behandlingskvaliteten væsentligt med færre smerter, mindre kvalme og kortere indlæggelse. På 3 måneder lykkedes det således at nedbringe antallet af ekstra indlæggelsesdage pga. smerter og kvalme fra 13 % til 3%.
”Vores succes skyldes primært nærhed. Der er tale om et unikt koncept, som kan lade sig gøre hos os, fordi smertebehandlingen er på få hænder. Det kræver stor erfaring og indsigt i en meget forskelligartet patientgruppe, ” slutter Carsten Tollund.
Fakta om Aleris Rygcenter
- Vi er et stort rygcenter med 600 rygoperationer om året
- Vi har et tværfagligt rygteam bestående af rygkirurger, reumatologer, smertelæger, neurologer, radiologer og fysioterapeuter
- Vi behandler patienter i alle aldre med ryglidelser, der opstår som følge af slidtage
- De hyppigste operationer er fjernelse af diskusprolaps, operation for spinalstenose og stivgørende operationer
- Vi behandler ikke deformiteter, brud, traumer, metastaser, infektioner eller medfødte rygsygdomme