Inger vandt et diætistforløb og har fået mere overskud i hverdagen

Inger Hansen og klinisk diætist Charlotte Tønnes Jensen

Støtten fra klinisk diætist Charlotte Tønnes Jensen på Aleris-Hamlet Ringsted har på kun 3 måneder haft stor indflydelse på Inger Hansens sundhedstilstand og generelle velbefindende.

Inger Hansen har gennem mange år haft Type 2 diabetes, og hun føler sig meget heldig, fordi hun på Ringsted messen for 3 måneder siden, vandt et kostvejledningsforløb hos en klinisk diætist på Aleris-Hamlet Ringsted.

”Det, som har overrasket mig mest er, at det er muligt at ændre så få
ting i hverdagen, og alligevel opnå opnået de flotte resultater, uden at det
har været svært og påvirket mit humør negativt”, siger Inger.

”For mig har den store forskel været, at det er tilladt at spise alt - dog
med måde, og at kostplanen er udarbejdet individuelt til de præferencer og
muligheder, som min mand og jeg har i hverdagen, fortsætter Inger.

Inger har sammen med Charlotte Tønnes Jensen, klinisk diætist og kok,
udarbejdet en madplan for 4 uger, som har gjort det nemt og overskueligt at
følge planen i hverdagen. På madplanen er de retter, som Inger og hendes mand
helst vil spise og opskrifterne er tilpasset, således at de passer til Ingers
behov, og at det praktisk kan fungere i hverdagen.

”Jeg vil i fremtiden fortsætte med at være et aktivt menneske, der dyrker motion hver dag. Lige nu svømmer og træner jeg både via ældresagen og i motionscenter flere
gange om ugen. Derudover spiller jeg også Petanque og passer hus”, forklarer
Inger.

Klinisk diætist Charlotte Tønnes Jensen fortæller

Nøglen til varigt vægttab er kosten og fokus på daglig fysisk aktivitet

At få reguleret hverdagskosten (energiindtag i forhold til energiforbrug) er nøglen til et varigt vægttab, mens en daglig fysisk aktiv hverdag med regelmæssig motion er med til at fastholde vægttabet. Motion kan også være godt for regulering af diabetes, da det er med til at sænke værdierne af blodsukker, blodtryk, kolesteroltal og bedre insulinfølsomheden.

Overblik, struktur og små sejre i hverdagen, skaber motivation

Det vigtigste er at være realistisk, når der fastsættes mål, laves kostplan og madplan samt planlægges fysisk aktivitet, og jeg anbefaler altid, at der laves et eller flere delmål, så livsstilsændringerne og vægttabet er til at overskue. På den måde vil man løbende opleve små sejre, og ændringerne i hverdagen vil løbende blive til nye vaner.

 En tilfældig uges madplan

Dag Aftensmad Særlig for dagen
Mandag Pastasalat med tun En dag med behov for hurtigt mad
Fx: en rest fra fryseren
En kold ret eller varm ret
Tirsdag

Stegt kyllinge inderfilet med pandestegte fintsnittede grøntsager og lidt pasta fra
dagen før
Soya sauce eller sweet chili sauce

En dag med behov for hurtigt mad
Fx.en rest fra fryseren
En kold ret eller varm ret

 Onsdag  Pariserbøf på ristet rugbrød  En dag med behov for hurtig mad.
Torsdag

Svinemørbrad i strimler som gullasch med gulerødder og stegt røget mørbrad i tern.

Kartoffel/Sellerimos

Varm mad
Fredag Ovnbagt laks

Kartoffelkager i ovn med resten af kartoffel/sellerimosen
fra dagen før

Blandet salat

Fiskedag
Køber fisk hos fiskemanden på Køgevej
 Lørdag

Planlagte rester af laks.

Kartoffelkager i ovn med resten af kartoffel/sellerimosen fra dagen før.

Blandet salat

Tapas-tallerken med en snaps og vand 
Søndag  
Fuldkorns tærte med porre, skinke og asparges

Blandet salat
Varm mad
Til toppen af siden